reklama

Praktické cvičenie slobodnej vôle

Ležím vo vani. Hladinu vody pokrývajú roztrhané mračná peny do kúpeľa, tušiace posledné minúty svojho krátkeho, penového života. Voda začína byť chladnejšia, ale ešte stále je dosť teplá nato, aby som stihol pouvažovať nad svojou slobodnou vôľou.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (18)

Chytám retiazku a vyťahujem zátku na odtoku. Počúvam, ako voda pokojne, na rozlúčku, odžblnkáva poslednú pieseň môjho kúpeľa a pena jej do toho súhlasne, tichým pukaním kontruje. Skôr, než skončia svoju púť v odtoku, musím z vane vyliezť. Ak je pravda, že mám slobodnú vôľu, môžem si vybrať, v ktorom momente to urobím.

Vyleziem hneď, lebo nechcem márniť čas a chcem ešte napísať tento článok.

Nie, neurobím to. Zostávam ležať. Prekonávam prvé nutkanie odísť a zvažujem, že sa postavím, až keď bude vaňa z polovice prázdna.

Voda a pena práve burácajú uprostred svojho requiem, a ide im to veru pekne. Radosť počúvať. Vďaka litrom, ktoré už odtiekli, mi telo oťažieva. Musím zmeniť polohu, lebo sa začínam cítiť nepohodlne. Premýšľam, že je najvyšší čas odísť. Časti tela, ktoré nie sú pod vodou, subjektívne ohlasujú výrazné ochladenie. Vstávam a odchádzam.

Nie. Zostávam ležať vo vani. Iste, za normálnych okolností by som už dávno vstal, opláchol sa krátkou sprchou a vystúpil z vane. Tu ale ide o niečo viac. Cvičím si svoju slobodnú vôľu. Skúšam, či ju ešte mám. Zdá sa, že áno.

Dôstojný záver vaňového requiem, v podaní Vody a Peny, práve doznieva na dne, v odtoku. Všetko, čo som poznal doteraz, čo na mňa vplývalo, čo ma vychovávalo a čo som nemohol ovplyvniť, mi kričí, aby som vstal, utrel sa a pokračoval v bežnej, pokúpeľovej rutine. Ale ja viem svoje. Ako sa mi postupne, po pomyselnej časovej osi, predstrkovali nuktania odchodu z vane, bolo na mojom slobodnom rozhodnutí, ktoré vypočujem. Môžem vo vani ležať ešte dlhšie. Mohol by som tu ležať aj do zajtra. Mohol by som tu ležať aj do konca života, ale to nie je v mojom záujme. Prečo by som to robil? Tým, že by som sa správal až takto absurdne, by som možno svoju vôľu dokázal presvedčivejšie, ale mne stačí toto krátke cvičenie. V existenciálnom zmysle slova viem, že slobodnú vôľu mám.

Ležím nahý a mokrý, vo vani bez vody. Už pekných pár minút. Každý normálny, človek by už dávno vstal a odišiel.

Vladimír Gábor

Vladimír Gábor

Bloger 
  • Počet článkov:  134
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Slobodný človek nehľadá nepriateľov. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáKomentáreÚvahy idealistoveFotoblogInternetFilozofické variácieSúkromné momentkyDrobnostiMoje myšlienky slovami iných

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu