reklama

Čo ma naučili diskusie

Tento článok je zhrnutím mojich skúseností z účasti v mnohých internetových diskusiách a mailing-listoch.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

Naučil som sa nasledovné:

  • Neverím ľuďom, ktorí sa tvária, že majú odpovede na VŠETKY otázky.

  • Priznanie, že som sa mýlil, nie je slabosťou, ale múdrosťou - zotrvávať v omyle vedome, je jedným z najhorších hriechov. Priznanie vlastnej chyby vyslobodzuje z pút a dáva slobodu.

  • Vstupujem do diskusie s vedomím, že sa môžem mýliť.

  • Nehovorím len preto, aby som rozprával. Hovorím len vtedy, keď mám čo povedať. Menej býva niekedy viac.

  • Nezačínam veľa tém naraz. Ak sa diskutuje o množstve rôznorodých tém v jednej diskusii, znemožňuje to ísť do hĺbky problému a diskusia je povrchná. Veci pritom často bývajú vo vnútri celkom iné, ako sa javia navonok.

  • Pred ľudmi, ktorí o sebe vyhlasujú, že hovoria v mene Boha, sa mám dva krát na pozore.

  • Ak chcem o niečom aktívne diskutovať, najskôr si to aspoň v základoch naštudujem. V opačnom prípade sa ľahko môže stať, že budem vyzerať tak, ako keby som práve objavoval teplú vodu. Ak ma zaujíma téma, o ktorej takmer nič neviem, radšej počúvam a ak je to možné, veľa sa pýtam. Svoj vlastný názor formulujem až oveľa neskôr po prvej diskusii na túto tému, keď mám relatívne dostatočný prehľad. (tento bod často porušujem)

  • Konečný výsledok diskusie, ktorý budem považovať za pravdu, je otázkou rozhodnutia, ku ktorým argumentom sa prikloním.


Platnosť posledného bodu som mal možnosť si znovu overiť. V týždenníku .týždeň som sa dozvedel, že veľké množstvo američanov neverí, že NASA s Apollom 11 pristála 20.júla 1969 na mesiaci, a že prvá ľudská noha, ktorá sa mesiaca dotkla, patrila Neilovi Armstrongovi. Šíriteľov takýchto konšpiračných teórií o údajnom podfuku, fotomontážach a podobne, je hneď niekoľko. Nuž a ľudia si už len vyberajú, koho argumenty, alebo skôr pseudoargumenty, prijímu. NASA môže vyvracať tieto tvrdenia koľko len chce. Ľudia sa už rozhodli, čomu uveria.

Vladimír Gábor

Vladimír Gábor

Bloger 
  • Počet článkov:  134
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Slobodný človek nehľadá nepriateľov. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáKomentáreÚvahy idealistoveFotoblogInternetFilozofické variácieSúkromné momentkyDrobnostiMoje myšlienky slovami iných

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu